torsdag 19 oktober 2017




Trädgården just nu
Den här rabatten framför vårt hus den har blivit med åren riktigt fin även nu på hösten och jag har låtit allt vara i fred  inte plockat bort någonting utan det får nog vara så ända till det blir vår igen.Här är det Silverarv och Rosenplister som är basen sedan blommar det vallmo och en del Prästkragar blandat med Tagetes.
Doftchersminen börjar göra vinter den har glesnat nu på hösten men jag tycker att det är vackert med dess skira bladverk som har stänk av rosa toner i sig.
Tänk vad det är härligt med höstblommande perenner i den här rabatten är det en blandning av dem då Silverax med sina vackra blad,Bolltisteln och en och annan Höstflox äntligen får tillfälle att visa upp sig.
Den här rabatten som i stort sett klarar sig själv den börjar vilja gå i vila för att hämta kraft och på nytt komma igen våren 2018 här är det bara Randgräset som håller måttet något så när.
Plymastilbe fortfarande i blom och även Rosorna de står vid vår entré och det är så trevligt att se dem när man går förbi.
Den brokbladiga Alunroten den har inte förändrat sig bara för att kung vinter är i antågande utan den är fortfarande så otroligt vacker.Jag är helt säker på att jag troligtvis kommer att inhandla någon fler sådan med vackra blad för de har blivit mina favoriter.Jag hade ju turen att få ett presentkort i gåva till en handelsträdgård i närheten där jag bor när vi hade visningen där kommer jag att göra flera inköp nästa sommar.
Temat för dagen är Trädgården just nu och det här var mina bidrag jag avslutar med att säga att Ni ska gå in på den här sidan  http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/    där får Ni ta del av andras vackra trädgårdsbilder och tack för trevliga kommentarer i mitt förra inlägg.

Ha det riktigt bra.








10 kommentarer:

  1. Vackra höstvyer i din trädgård nu. Och visst märks det att växterna gör sig klara för vila. Heuchera är verkligen otroligt tacksamma och jag tycker bladruggarna är som allra finast nu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Alunrot är en av mina favoriter dom finns ju med så många olika färger och mönster på bladen.Och sniglarna gillar dom inte.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Så fint det är hos dig. Alunrot är så fina, och det blir bara flera färger och sorter. Din plymastilbe har en vacker färg.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Alunrot brukar vara fin hela vintern om den inte hamnar under snö förstå. Den är tacksam och det finns så många att välja på numera. Det är fortfarande vackert med all färg även om det börjar se lite visset ut. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Så fin rabatten runt trädet är! Kanske att jag skulle inhandla lite silverarv och härma dig i vår!? Plistern är jag inte lika förtjust i även om den ser fin ut på ditt foto.
    Alunrot - ja den är verkligen en favorit!

    SvaraRadera
  6. Gillar också alunrot men nu har rådjuren fått smak för den också.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Fint när växterna får ta för sig såsom i första bilden. Vackra former, det syns att de trivs.
    Lite färg vill man ha så länge det går.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  8. Rabatten runt trädet är verkligen jättefin. Växterna där verkar trivas med hösten. Alunrot är vackra och det finns så många nu med vackra blad. En del mindre härdiga än andra.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. Kunsten er å ha noe spennede av blomster eller bladverk hele sesongen. Ikke så lett, det...
    God helg!

    SvaraRadera
  10. Men Oj, vad det fortfarande blommar hos dig :)
    Vacker höst!

    Alunroten är verkligen ett måste i rabatterna!

    Ha en bra vecka!

    //Veronica

    SvaraRadera